Dimensi Sosiologis Dalam Kebijakan Pembangunan Nagari di Sumatera Barat (Studi Kasus: Nagari Sungai Pua Kab. Agam)

  • Emi Handrina Universitas Eka Sakti Padang
Keywords: Government Policy of Sungai Pua Village, Agam Regency.

Abstract

The purpose of this activity is to determine the Sociological Dimension in Village Development Policy in West Sumatra (case study: Sungai Pua Village, Agam Regency). The research method used is qualitative descriptive type. Data collection techniques used are such as: interviews, observations, and document/literature analysis. Interviews were conducted by preparing guidelines and equipment such as notes and stationery. The data analysis technique in this study used a qualitative approach based on Miles Huberman's theory which includes three stages: data collection, data reduction, and data presentation. The conclusion of the study is that the Village Medium-Term Development Plan (RPJM Nagari) in Sungai Pua Village, Agam Regency which is regulated in Agam Regency Regional Regulation Number 12 of 2007 is a comprehensive village development plan for the next five years, including budget policies and priority programs to be implemented. The RPJM Nagari is prepared to provide guidance in managing the potential and problems of the village for the village community and institutions at a higher level.

References

Ariadi, A. 2019. Perencanaan Pembangunan Desa. Meraja Journal,. 2(2). 135–147
Putri, Dwiana. 2015. Peranan Pemerintahan Nagari Dalam Pelaksanaan Pembangunan Di Kenagarian Guguak Viii Koto Kecamatan Guguak Kabupaten Lima Puluh Kota. Jom FISIP Volume 2 No. 1 - Februari 2015.
Suharto, Edi. 2011. Kebijakan sosial. Bandung: Alfabeta.
Eriyanti, F. 2015. Perspektif Sosiologis Tentang Keman-dirian Nagari Di Sumatera Barat Melalui Penerapan Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2014. Humanus, 14(2), 138.
Malau, H. 2018. Nilai-nilai Masyarakat Adat Nagari Kapau Kabupaten Agam dalam Perspektif Self-Governing Community. Teori Dan Praktek Administrasi Publik, II(2), 105.
Thoha, Miftah. 2012. Kepemimpinan Dalam Manajemen. Jakarta : PT.Raja Grafindo Persada.
Peraturan Menteri dalam Negeri nomor 114 tahun 2014 tentang Pedoman Pembangunan Desa/Nagari
Sialagan. M.F., 2020. Analisis Hukum tentang Penataan Desa sebagai Wujud Efektifitas Penyeleng-garaan Pemerintah Desa dilihat dari Undang-Undang Desa. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan,6(1) 25-30.
Siswanto. 2012. Pengantar Manajemen: PT.Bumi Aksara. Jakarta
Sugiman, S. 2018. Pemerintahan Desa. Bina Mulia Hukum Fakultas Hukum Universitas
Surat Keputusan Gubernur Sumatera Barat Nomor 120-423-2021 tentang Pembentukan Tim Penataan Desa/Nagari di Provinsi Sumatera Barat Tahun 2021.
Suryadarma. 7(1), 82–95. Peraturan Daerah Provinsi Sumatera Barat Nomor 7 Tahun 2018 tentang Nagari. Peraturan Mentri Dalam Negeri Nomor 1 Tahun 2017 tentang Penataan Desa/Nagari.
Eko, Sutoro. 2008. Masa Lalu, Masa Kini Dan Masa Depan Otonomi Desa. Yogyakarta: IRE,
Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2014 tentang Desa
Soekanto, Soejono. 2012 Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Taufik, 2010. Http://id.wikipedia.org/wiki/mengenal amfibi. Diunduh pada tanggal 14 Januari 2013 pukul 20.05
Valerina, Rika Tengku dan Putera, Roni Ekha . 2010. Transisi Demokrasi Lokal Nagari Pasca Otonomi Daerah di Sumatera Barat. Padang : Andalas University Press.
Wiguna, Y. T., Dewi, R., & Angelia, N. 2017. Peranan Badan Permusyawaratan Desa dalam Perencanaan Pembangunan Desa. Perspektif, 6(2),
Pidato Presiden Asosiasi Sosiologi Amerika tahun 2004: Untuk sosiologi publik , Jurnal Sosiologi Inggris 2005, Volume
Published
2025-07-22
How to Cite
Handrina, E. (2025). Dimensi Sosiologis Dalam Kebijakan Pembangunan Nagari di Sumatera Barat (Studi Kasus: Nagari Sungai Pua Kab. Agam). Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 4(2), 179-187. https://doi.org/10.47233/jppisb.v4i2.2163