Technology Acceptance Model: Minat Wisatawan Terhadap Penggunaan E-Money di Kota Bukittinggi

  • Heru Aulia Azman Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Dharma Andalas
  • Puti Embun Sari Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Dharma Andalas
Keywords: perception of convenience, usage perception, risk perception, attitude of use, intention to use, e-money

Abstract

This study aims to determine the factors that influence the intention of tourists to use e-money during their visit to Bukittinggi. The subject of the study is tourist travelers who makevisits to several tourist destinations in Bukittinggi. The number of samples were 96 tourist using purposive sample technique. Data analysis was done by path analysis technique. The results show that 1) the higher the use of technology, the intention in using e-money is also higher 2) the higher the the ease of technology the higher the intention in using e-money 3) the higher the risk the lower the intention in using e-money 4) the higher the attitude of using technology the higher the intention in using e-money 5) usage attitude do not mediate the effect of the benefits of using technology on intention in using e-money. 6) attitude of use can mediate the effect of ease of technology on interest using e-money, 7) attitude of use do not mediate the effect of risk on intention using e-money.

 

 Abstrak

 Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi niat wisatawan menggunakan e-money selama berkunjung ke Bukittinggi. Subyek penelitian adalah wisatawan wisatawan yang melakukan kunjungan ke beberapa destinasi wisata di Bukittinggi. Jumlah sampel sebanyak 96 wisatawan dengan teknik purposive sample. Analisis data dilakukan dengan teknik analisis jalur Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) semakin tinggi penggunaan teknologi, niat menggunakan e-money juga semakin tinggi 2) semakin tinggi kemudahan teknologi semakin tinggi niat menggunakan e-money 3) semakin tinggi risiko semakin rendah niat menggunakan e-money 4) semakin tinggi sikap menggunakan teknologi semakin tinggi niat menggunakan e-money 5) sikap penggunaan tidak memediasi pengaruh manfaat penggunaan teknologi terhadap niat menggunakan e-money. 6) sikap penggunaan dapat memediasi pengaruh kemudahan teknologi terhadap minat menggunakan e-money, 7) sikap penggunaan tidak memediasi pengaruh risiko terhadap niat menggunakan e-money

Published
2022-07-31