Kontribusi Dimensi Gaya Kepemimpinan Islami Pada Kinerja Guru

Main Article Content

Edi Bahtiar Syam
Poppy Nahdia Syahrani Pascawati
Herman Sjahruddin

Abstract

ABSTRACT


The practice of Islamic leadership in education becomes very important to be analyzed in creating quality education through the performance produced by teachers. This research was conducted at the State Aliyah Madrasah in Makassar City using 81 teachers as population as well as samples. The results of the multiple regression analysis provide evidence that the Islamic leadership that has been shown by the madrasa head is in very good condition, that the overall dimensions used, namely the Islamic Leadership which are honest, trustworthy, smart, fair, wise and open have been able to make a real contribution in improving teacher performance. Among the overall dimensions of Islamic leadership analyzed in this study, there is one dimension that tends to have been done well by the madrasa head, namely the sincere dimension proved unable to provide a real contribution in efforts to improve teacher performance.


ABSTRAK


Praktik kepemimpinan Islami dalam dunia pendidikan menjadi sangat penting untuk dianalisis dalam menciptakan pendidikan yang berkualitas melalui kinerja yang dihasilkan guru. Penelitian ini dilakukan pada Madrasah Aliyah Negeri di Kota Makassar dengan menggunakan 81 guru sebagai populasi sekaligus sebagai sampel. Hasil analisis regresi berganda memberikan bukti bahwa kepemimpinan islami yang telah diperlihatkan kepala madrasah sudah berada dalam kondisi yang sangat baik, bahwa keseluruhan dimensi yang digunakan, yaitu Kepemimpinan Islami dimensi jujur, amanah, cerdas, adil, bijaksana dan bersikap terbuka telah mampu memberikan kontribusi yang nyata dalam meningkatkan kinerja guru. Diantara keseluruhan dimensi kepeminan islami yang dianalisis dalam penelitian ini terdapat satu dimensi yang cenderung telah dilakukan dengan baik oleh kepala madrasah, yaitu  dimensi ikhlas terbukti tidak mampu memberikan kontribusi yang nyata dalam upaya peningkatan kinerja guru.

Article Details

Section
Articles